Hava soğutmalı araçlara LPG dönüşümü nasıl yapılabilir

Posted on 21 Ekim 2010 Perşembe by hakan kaya

LPG dönüşüm sistemlerinde, tanktan gelen sıvı LPG’nin basıncının düşürülerek gazlaştırılması/buharlaştırılması gerekmektedir. LPG’nin sıvı halden gaz haline geçmesini ve atmosferik değerlerde tutulmasını sağlayan bir buharlaştırıcıya gereksinim vardır. Böylece gaz, motor tarafından emilebilir. Cihaza komut şürücü mahallindeki elektronik yakıt seçici anahtardan gelir. Buharlaştırıcı iki bölümden oluşur. Birinci bölümde su soğutmalı motora sahip olan aracın soğutma suyundaki ısıdan faydalanarak LPG sıvı halden gaz haline dönüştürülmekte ve LPG sabit basınç altında ikinci kademeye ulaştırılmaktadır. Basınç ve debi bir meme, diyafram, yay ve elektro valf kombinasyonu ile ayarlanmaktadır. Bu cihaz dik pozisyonda ve aracın gidiş yönüne paralel olarak monte edilmektedir. 


Peki hava soğutmalı motorlara sahip olan araçlarda LPG dönüşümünde LPG sıvı halden gaz haline nasıl dönüştürülmekte sorusuna konstrüktif açıdan üç yöntemle cevap verilebilir. Bu üç yöntem; su ısıtmalı, egzoz gazı ve motor yağı ile ısıtmalı tip buharlaştırıcılardır. Su ısıtmalı buharlaştırıcıda, buharlaştırıcının beslenmesi için egzoz sisteminin etrafından sarılmış çelik ya da bakır boruda suyun ısıtılması sağlanır. Sistemde, mekanik ya da elektronik su pompası olabileceği gibi su pompası olmayabilirde. Hava soğutmalı motorlardaki LPG uygulamasında buharlaştırıcı probleminin en pratik çözümü bu şekilde yapılabilir. İkinci yöntem ise egzoz gazı ısıtmalı buharlaştırıcı uygulmasıdır. Bu tip buharlaştırıcı en verimli tiptir. Çünkü motor çalıştıktan hemen sonra egzoz ısınır. Ancak Avrupa normları bu tip bir uygulamaya müsaade etmemektadır. Buna rağmen bazı ülkelerde hala yerel uygulamalar söz konusu. Üçüncü olarak yağ ile ısıtmalı tip buharlaştırıcıların kullanılabilmesi. Bu tip buharlaştırıcılarda, buharlaştırıcı motorun yağ pompası tarafından basınçlı yağ ile beslenir. Ancak yağ borusunda herhangi kırılma, aşınma ve yerinden çıkma gibi durumlarda yağ basınç lambası yanmadan önce motorun yağı boşalabilir ve yağsızlıktan motorda ergime, yatak sarması ve kazınma olabilir. Bu buharlaştırıcının bir başka dezavantajı ise Avrupa Birliği onaylı yağ beslemeli buharlaştırıcıların çok az ya da hiç olmamış olması. Bu tip buharlaştırıcılar için, bazı motorlarda yağ basıncı değişimlerinin çok büyük olmasıda problem teşkil edebilir. Mesela Citroën motorları gibi.

Sonuç olarak bu çözümlerden birinden yararlanılabilir. Ancak taktırdığınız kitlerde R67-01 Avrupa güvenlik sertifikası olmasına dikkat edin. Buradan dönüşüm yapanlara da bir uyarım olsun. “Lütfen güvenli olan bir sistemi yanlış kit ve yöntemlerle güvensiz yapmayınız. Siz insan taşıyan bir araca dönüşüm yapıyorsunuz”. İnsan hayatı her şeyden daha önemlidir.